Zo stelt mevrouw Feytens dat de toeslagen soms wel 40 á 50% zijn, en in een enkel geval is de premiestijging zelfs 89% (Avéro Achmea). Extra kwalijk is dat de verzekeraar de leeftijdstoeslag niet communiceert met de klant. Ook worden deze toeslagen niet beschreven in de voorwaarden. De klant wordt pas geïnformeerd op het moment dat het zover is. Vaak gaat dat via een brief, of moet de klant het zelf ontdekken via het nieuwe polisblad. Soms is het dan al te laat om over te stappen naar een andere aanbieder.
Een derde van de autoverzekeraars accepteert klanten boven een bepaalde leeftijd niet. Polis direct houdt vast aan de leeftijd van onder de 65. Anderen houden het op 70 jaar, zoals AON Direct, De Nederlanden van Nu en Verzeker –snel. Overal wordt een ander beleid gevoerd. Een aantal maatschappijen begint wel vroeg met een leeftijdstoeslag voor bestaande en nieuwe klanten. FBTO verhoogd de premie bij 60 jaar, VerzekerSnel bij 61, en Allianz, London en Queens bij 65 jaar. De premie stijgt meestal meer dan 100% tussen het 75e en 80e levensjaar.Het wisselende acceptatiebeleid van de verzekeraars lijkt meer op “nattevingerwerk” dan dat er een idee achter zit.
Sommige verzekeraars bieden voordeligere premies aan voor mensen onder de 24 dan voor mensen ouder dan 75, terwijl het bekend is dat de risico’s voor de 75 plussers een stuk lager ligt. Woordvoerder Johan Bakker van de ouderenbond PCOB: “Het is van de zotte dat er premietoeslagen en leeftijdsgrenzen vanaf 60 jaar zijn, terwijl onderzoek uitwijst dat ouderen tot 75 jaar niet meer schade claimen. Bovendien moet je een polis binnenstebuiten keren om iets te vinden over een leeftijdstoeslag”.