Verzekeraars (en tussenpersonen) adverteren op het advertentieprogramma van Google. Dat gaat als volgt: Een adverteerder ‘koopt’ een zoekwoord in bij Google, zoals bijvoorbeeld de woorden ‘autoverzekering afsluiten’. Iedere keer dat iemand op deze betaalde advertentie klikt betaalt de adverteerder het afgesproken bedrag aan Google.
De hoogte van het bedrag is afhankelijk van de vraag naar het woord. Normaal kost dat een paar cent. Soms heb je ‘dure’ woorden, dan kosten ze een hoogstens een paar euro per klik.
Er zijn echter zoveel verzekeraars en tussenpersonen die bovenaan willen staan op Google bij de woorden ‘autoverzekering afsluiten’, dat dit woord ‘veilt’ voor € 37,-. Degene die dit biedt staat bovenaan. Als een consument zoekt op dat betreffende zoekwoord, en klikt op een advertentie, betaalt de adverteerder dus € 37,- per klik aan Google. Als 1 op de 100 klikkers een autoverzekering bij deze adverteerder zou kopen, dan is de verzekeraar dus € 3.700,- kwijt aan marketingkosten voor die ene verkoop.
Een gemiddelde autoverzekering kost een consument rond de € 450,- per jaar. Kunnen de prijzen van autoverzekeringen omlaag, als er niet zoveel marketing kosten zouden zijn?